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Dr. Med. Peter Löw
Facharzt für Innere Medizin
„Für meine Frau bin ich mehr für den „Immun Quatsch“ zuständig (gern gewähltes Zitat, wenn es um knifflige Fälle geht). Damit meint sie die Rheumatologie, Immunologie, Onkologie oder HIV.“
Seit 2003 tätig in Treuchtlingen als hausärztlich tätiger Internist
- Weiterbildung Infektiologie, Rheumatologie und Hämato-Onkologie
- Anerkennung zur Behandlung von AIDS-kranken Patienten (KVB)
- Anerkennung als onkologisch verantwortlicher Arzt (KVB)
- Weiterbildungsberechtigung Allgemeinmedizin – Innere Medizin
- Weiterbildungsberechtigung Naturheilverfahren
- Wissenschaftliche Publikationen
Lebenslauf
1966 | geboren in Zwiesel (Bayern) |
1985 | Abitur am St. Michaels - Gymnasium Metten, Niederbayern |
1986 - 1993 | Medizinstudium an der Universität Erlangen |
1993 - 2003 | Arzt und wissenschaftlicher Assistent an der Med. Klinik III mit Poliklinik und Institut für klinische Immunologie und Rheumatologie der Universität Erlangen |
Januar 2004 bis März 2007 | Gemeinschaftspraxis mit Dres. Kreß |
2004 | Zusatzbezeichnung Chirotherapie |
2008 | Zusatzbezeichnung Naturheilverfahren |
2009 | Qualifikation Dipl. Kneipp-Arzt (KÄB) |
2012 | Zulassung als Badearzt in Treuchtlingen |
Mitgliedschaften
- Bayerischer Hausärzteverband e.V.
- Deutsche Gesellschaft für Chirotherapie und Osteopathie e.V. (DGCO)
- AIDS-Hilfe Nürnberg-Erlangen-Fürth e.V.
- Ärztegesellschaft für Präventionsmedizin und klassische Naturheilverfahren Kneippärztebund e.V.
- Verband deutscher Badeärzte e.V.
- Arbeitsgemeinschaft niedergelassener Ärzte Bayerns zur Versorgung HIV-infizierter e.V. (BAGNÄ e.V.)
- Deutsche Gesellschaft für Allgemeinmedizin und Familienmedizin (DEGAM)
- Delegierter des Bayerischen Hausärzteverbandes
- Prüfer für Naturheilverfahren an der Bayerischen Landesärztekammer
Wissenschaftliche Publikationen
Melchart D, Löw P, Wühr E, Kehl V, Weidenhammer W:
Effects of a tailored lifestyle self-management intervention (TALENT) study on weight reduction: a randomized controlled trial
Diabetes, Metabolic Syndrome and Obesity: Targets and Therapy 2017:10 235–245
Löw P, Weber C, Harrer E, Rohwer P, Kalden JR, Harrer T:
CD80 expression on monocytes in HIV-infected patients.
J Acquir Immune Defic Syndr Hum Retrovirol 15(4): 264-8, 1997.
Löw P, Neipel F, Rascu A, Steininger H, Manger B, Fleckenstein B, Kalden JR, Harrer T:
Supression of HHV-8 viremia by foscarnet in an HIV-infected patient with Kaposi´s sarcoma and HHV-8 associated hemophagocytic syncrome.
Eur J Med Res, 3(10): 461-464, 1998.
Grunke M, Dechant C, Löw P, Kalden JR and Harrer T:
Hydroxyurea as Part of an Salvage Regimen for Heavily Pretreated Patients with Advanced HIV Infection.
J Acquir Immune Defic Syndr Hum Retrovirol 21:424-426. 1999
Kolowos W, Schmitt M, Herrmann M, Harrer E, Löw P, Kalden JR, Harrer T:
Biased T-cell receptor repertoire in HIV-infected patients due to clonal expansion of HIV-1-RT-specific CTL clones. Journal of Immunology 162:7525-7533, 1999
Hauber I, Harrer T, Löw P, Schmitt M and Hauber J:
Determination of HIV-1 circular DNA as a surrogate marker for residual virus replication in patients with undetectable virus loads. AIDS 14:2619-2621.
Van Vaerenbergh K, Harrer T, Schmit JC, Schmidt B, Walter H, Fontaine E, Schmitt M, Van Laethem K, Rascu A, De Vroey V, Grünke M, Löw P, Van Ranst M, De Clercq E, Desmyter J, Vandamme AM:
Initiation of HAART in drug-naive HIV-1 patients prevents viral breakthrough for up to 43 months in 60% of the patients.
AIDS Research and Human Retroviruses 18 (6): 419-426, 2002.
Walter H, Löw P, Harrer T, Schmitt M, Schwingel E, Tschochner M, Helm M, Korn K, Uberla K, Schmidt B:
No evidence for persistence of multidrug-resistant viral strains after a 7-month treatment interruption in an HIV-1-infected individual.
J Acquir Immune Defic Syndr. 2002 Oct 1;31(2):137-46.
Lancet. 1997 May 17;349(9063):1413-21.
Randomised trial of addition of lamivudine or lamivudine plus loviride to zidovudine-containing regimens for patients with HIV-1 infection: the CAESAR trial.
(P. Löw listed as participant for the University Hospital Erlangen in the addendum of the CAESAR Study Group)